11

نکاتی مفید در مورد کار با کامپیوتر که باید بدانید

در این مطلب شما را با نکاتی کاربردی در هنگام کار با کامپیوتر آشنا می کنیم .یکی از نکات اصلی که باید بدانید این است که نیاز است در هر روز پس از پایان کار با کامپیوتر یک نسخه پشتیبان از کارهای خود بگیرید تا در صورت اشکال در سیستم اطلاعات خود را از دست ندهید .

باید بدانید هنگام کار با کامپیوتر سلامتی بدن خود را نیز در نظر بگیرید تا دچار مشکلات ناشی از کار با کامپیوتر نشوید .
به عنوان مثال باید با فاصله ای مناسب به صفحه کامپیوتر نگاه کنید تا چشمانتان آسیب نبیند .بعد هر چند دقیقه ,
کار کردن به نقطه ای دیگر نگاه کنید تا خستگی چشمتان از بین برود و ساعات طولانی به مانیتور خیره نشوید .
در ادامه نکات بیشتری را می خوانید .

کار با کامپیوتر

نکاتی مفید در مورد کار با کامپیوتر قبل از پرداختن به نکاتی که شما را در استفاده بهینه از زمان یاری می کنند، مسأله مهمی وجود دارد که نباید از نظر دور داشت. این مسأله، تهیه پشتیبان است.

● پشتیبان

قبل از پرداختن به نکاتی که شما را در استفاده بهینه از زمان یاری می کنند، مسأله مهمی وجود دارد که نباید , از نظر دور داشت. این مسأله، تهیه پشتیبان است.

هر درایو دیسک سختی بالاخره روزی خراب می شود و تمام داده های موجود بر روی آن از بین می روند، مگر این که, شما از آنها یک پشتیبان تهیه کرده باشید.

بنابراین توصیه می شود در انتهای هر روز کاری، سعی کنید دقایقی را صرف تهیه پشتیبان از کار آن روز بر روی , یک دیسک ZIP، دیسکت و یا هر رسانه ذخیره سازی دیگر نمایید.

2

روش صحیح کار با کامپیوتر

پس از مدتی، تهیه پشتیبان در پایان هر روز قبل از خاموش کردن PC برای شما تبدیل به یک عادت می شود.

● مهندسی محیط کار

مهندسی محیط کار به سلامتی بدن در حین کار توجه کرده و ابزار موجود در محیط کار را به نحوی طراحی می کند, که هرچه بیشتر با فیزیک بدن نزدیکی و همخوانی داشته باشد، اما کاربران نیز باید در استفاده از وسایل , محیط کار نکاتی را رعایت کنند.

● حفاظت از چشم

محافظت ار چشم هنگام کار با کامپیوتر

سرتان را در موقعیتی کاملا راحت نگه داشته، از فاصله مناسبی به مانیتور نگاه کرده و این فاصله را حفظ کنید. سالانه تعداد بیشماری از مردم تنها به علت مشکلات ناشی از کار با کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه می کنند.

در حین کار هر چند وقت یکبار به چشمانتان استراحت دهید. پلک زدن برای آرامش چشمانتان مفید است. هیچ گاه به صفحه مانیتور زل نزنید. فونت متن صفحه مانیتور را درشت تر کنید، یعنی به جای فونت ۱۰ , از فونت ۱۲ یا ۱۴ استفاده نمایید تا مطالب را راحت تر بخوانید.

● حفاظت از ستون فقرات

هنگام استفاده از مانیتور سعی کنید درست نشستن را رعایت نمایید. از صندلی هایی استفاده کنید که اصول, ارگونومیک (مهندسی محیط کار) در آنها رعایت شده است و در درست نشستن به شما کمک می کنند.

● نور مناسب

نور مناسب در محیط کار خصوصا هنگام استفاده از مانیتور بسیار مهم است. از تابیدن مستقیم نور به صفحه مانیتور , خودداری کنید. همچنین شدت نور موجود در محیط نباید زیاد باشد و سعی کنید زاویه تابش آن , به مانیتور ۹۰ درجه باشد.

● حالت دستان هنگام استفاده از صفحه کلید

دست، مچ و ساعدتان را در موقعیتی طبیعی و راحت نگه دارید.این سه باید در یک خط مستقیم قرار گیرند, و با بازوان شما زاویه ۹۰ درجه را تشکیل دهند. هنگام تایپ کردن سعی کنید بسیار نرم و راحت کلیدها, را فشار دهید.

3

کار کردن صحیح با کامپیوتر

● حرکت دادن به بدن در فواصل کار

همواره پس از مدتی کار کردن، زمان کوتاهی را استراحت کرده، به بدنتان حرکت داده و سپس مجددا کارتان را, از سر بگیرید.

چگونگی تغییر فونت

▪ تغییر فونت

وقتی شما در حال استفاده از یک سند در محیط Word هستید، می توانید با استفاده از صفحه کلید اندازه, و شیوه نگارش فونت ها را تغییر دهید.

به سادگی با فشار دادن کلیدهای Ctrl و A می توانید تمام سند تایپ شده را انتخاب کنید. سپس با فشردن Alt , و O منوی Format را باز کرده و برای فونت تان اندازه و شیوه نگارش تعیین نمایید.

▪ برش متن

برای برش (Cut) متن، ابتدا با استفاده از ماوس و یا با پایین نگه داشتن کلید Shift و فشردن یکی از , کلید های جهت دار (با توجه به جهتی که متن شما قرار دارد) متن مورد نظر را برجسته کرده و سپس با فشردن, کلیدهای Ctrl ,و X آن را حذف کنید.

▪ کپی کردن

برای کپی کردن، کلیدهای Ctrl و C را فشار دهید. ▪ اضافه کردن :(Past) برای اضافه کردن متنی که کپی کرده اید و یا بریده اید، کلیدهای Ctrl و V را فشار دهید.

▪ ذخیره کردن

برای این که از طریق صفحه کلید خیلی سریع عمل ذخیره کردن را انجام دهید. از کلیدهای Ctrl و S استفاده کنید. این عمل خیلی سریع تر از آن است که منوی File را باز کرده و گزینه یSave را انتخاب نمایید.

آشنایی با کلید ویندوز

▪ کلید ویندوز

بر روی صفحه کلید، کلیدی با آرم ویندوز نیز وجود دارد. این کلید در قسمت پایین صفحه کلید قرار گرفته, و برای شما امکان دستیابی فوری به منوی Start را فراهم می کند.

لازم نیست این کلید را مانند Alt پایین نگه داشته و کلید دیگری را فشار دهید بلکه پس از فشردن و رها کردن آن, با فشردن یک کلید دیگر می توانید فرمانی را وارد سازید.

برای مثال اگر پس از فشردن این کلید، حرف E را فشار دهید خیلی سریع برنامه Microsoft Explorer برای شما, باز خواهد شد.

اگر کلید M را فشار دهید تمام برنامه های موجود بر روی صفحه مانیتور کوچک (Minimize) می شوند. و یا اگر, کلید H را فشار دهید، پنجره Help ویندوز باز خواهد شد.

برای خاموش کردن سریع می توانید هنگام بالا آمدن کلید ویندوز، حرف U را فشار داده و پس از باز شدن, کادر تبادلی, Shut Down، با فشردن Enter آن را تأیید نمایید.

● نوار وظیفه (Task Bar)

یکی دیگر از راه های سرعت بخشیدن به باز شدن برنامه ها، استفاده از نوار وظیفه است. نوار وظیفه یک فضای , خاکستری رنگ است که در پایین صفحه مانیتور قرار دارد و دکمه Start در آن دیده می شود.

همچنین در نوار وظیفه آیکون برنامه های بازشده ای که در حال اجرا هستند، ساعت و موارد دیگر را نیز می توانید, مشاهده کنید.

بیشتر بدانید بیماری های ناشی از کار طولانی با کامپیوتر

عوارض کار زیاد با کامپیوتر

کار طولانی با کامپیوتر و به طور نامناسب استفاده کردن می تواند دردهای عضلانی و مفاصل، آسیب های , بیش از حد شانه بازوی، مچ دست یا دست و چشم را ایجاد کند.

اگرچه نشستن نسبت به ایستادن کار عضلانی کمتری دارد، اما هنوز هم خستگی فیزیکی را ایجاد می کند , و شما باید مدت زمان زیادی را برای نگه داشتن بخشی از بدن خود به صورت ایستا صرف کنید.

این حالت، گردش خون به عضلات، استخوان ها، تاندون ها و رباط ها را کاهش می دهد و گاهی اوقات منجر به , سفتی و درد می شود. اگر کامپیوتر مورد استفاده درست تنظیم نشود، این موقعیت های ثابت می تواند, فشار بیشتری بر عضلات و مفاصل شما ایجاد کند و از مضرات کار طولانی با کامپیوتر است.

برای مقابله با این آسیب های ناشی از کار طولانی با کامپیوتر به توصیه های زیر عمل نمایید:

پشت یک میز قابل تنظیم که مخصوصا برای استفاده از کامپیوتر طراحی شده است بنشینید. صفحه نمایش را در سطح چشم یا کمی پایین تر نگه دارید.

صفحه کلید خود را در ارتفاع بالاتر بگذارید تا آرنج خود را به راحتی در طرفین قرار دهید. ساعد شما باید تقریبا موازی, با کف و همسطح با صفحه کلید باشد.

صندلی خود را تنظیم کنید تا پای خود را روی زمین بگذارید و یا از پایه استفاده کنید. از یک صندلی ارگونومیک، که برای حفظ انحنای ستون فقرات طراحی شده است استفاده نمایید. از یک صفحه کلید ارگونومیک استفاده کنید تا دستها و مچ دست تان در موقعیت طبیعی قرار بگیرد.

استراحت های دوره ای به خودتان بدهید. کمی قدم بزنید و یا این که بدنتان را پشت میز کیش دهید و یا بایستید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme